Jak zaoszczędzić czas przy urzędowych formalnościach?

Co się dzieje z działalnością gospodarczą po śmierci przedsiębiorcy jednoosobowego?
15/09/2017
Przychodzi ZAIKS do lekarza- czyli muzyka w gabinecie lekarskim.
02/10/2017
Pokaż wszystko

Jak zaoszczędzić czas przy urzędowych formalnościach?

Natłok spraw zawodowych, prywatnych, a tu jeszcze trzeba znaleźć czas na złożenie dokumentu w Urzędzie Skarbowym, ZUSie lub innym urzędzie. Już widzimy widmo korków na mieście i kolejek na miejscu. Na szczęście tego wszystkiego można w prosty sposób uniknąć. Rozwiązaniem z którego sama korzystam, jest załatwianie spraw za pośrednictwem ePUAP-bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami. To jest naprawdę proste!

Ale po kolei.

Czym jest ePUAP?

Tajemnicza nazwa ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez Internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu, co oznacza, że możesz to zrobić np.  o godzinie 23 w domu, w piżamie i  kubkiem herbaty w dłoni.

Co możesz zyskać dzięki korzystaniu z platformy ePUAP

Dzięki ePUAP możesz składać w urzędach różnego rodzaju dokumenty i wnioski, sprawdzać na bieżąco ich status, a także odbierać i wysyłać urzędową korespondencję. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które spełnia rolę „internetowego awizo”. Przy wysyłaniu do urzędu dokumentu np. deklaracji podatkowej warto zabezpieczyć sobie takie urzędowe poświadczenie odbioru, na wypadek ewentualnej kontroli, gdyby w urzędzie ktoś kiedyś stwierdził, że nie otrzymano takiego dokumentu. UPO ma formę dokumentu pdf, który z łatwością można ściągnąć na urządzenie, z którego korzystamy oraz wydrukować.

Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP?

Coraz więcej spraw możesz załatwić przez Internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi: urzędy gminy/miasta, urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ. Krajowy Rejestr Karny, Urzędy Skarbowe. Katalog spraw i lista urzędów oferujących swoje usługi na ePUAP pod adresem www.epuap.gov.pl

Kto może skorzystać z ePUAPu?

Aby rozpocząć korzystanie z ePUAP należy założyć konto na platformie oraz posiadać numer PESEL. Przed rozpoczęciem pracy z ePUAP trzeba potwierdzić swoją tożsamość w Internecie — urząd musi wiedzieć, czy Ty to naprawdę Ty. Jest to wymóg zapewniający bezpieczeństwo- dzięki temu urzędy mają pewność, że nikt się pod Ciebie nie podszywa.  Potwierdzić swoją tożsamość w Internecie możesz na 2 sposoby: bezpłatnym profilem zaufanym (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. Osoby które nie posiadają certyfikatów, a chciałyby założyć profil zaufany, będą musiały po raz ostatni wybrać się osobiście do jednego z punktów, w których można potwierdzić profil ePUAP. Są to na przykład urzędy skarbowe. W takiej sytuacji logujemy się na platformie- wpisujemy wymagane dane, wybieramy punkt w którym dane te zostaną potwierdzone i z dowodem osobistym wybieramy się do wybranego urzędu. I tyle! Od tego czasu możemy swoje sprawy urzędowe załatwiać przez Internet- szybko, wygodnie i bezpiecznie.

WAŻNE!

Pamiętajcie, że usługa jest całkowicie bezpłatna: zakładasz konto na ePUAP i korzystasz z niego bez opłat. Moim zdaniem naprawdę watro. Jest to łatwy sposób na zaoszczędzenie czasu, nerwów i paliwa. Sami możecie wybrać w jakiej kolejności 😉

 

Karolina Georges-Towalska
Karolina Georges-Towalska
Radca prawny wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach prowadzonej Kancelarii zajmuję się głównie obsługą przedsiębiorców.

Komentarze są wyłączone.