Rząd w środę 20 maja 2020 r. przyjął projekt kolejnych zmian w tarczy antykryzysowej. Tym razem zmiany dotyczące ułatwień dla przedsiębiorców będą dotyczyły bezpośrednio pracowników.
Projekt tarczy antykryzysowej w wersji nr 4 dotyczy bardzo wielu aspektów- między innymi ma ustawa miałaby wprowadzić czasowe przepisy mające na celu uniemożliwienie przejmowania polskich firm przez inwestorów spoza Unii Europejskiej, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia przy rozstrzyganiu przetargów publicznych i wakacje kredytowe dla tych, którzy po 13 marca stracili główne źródło dochodu, a także prawo do odliczania darowizn na rzecz np. domów samotnej matki czy noclegowni od podatku. Bardzo ważne zmiany szykują się też w zakresie wsparcia w utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych epidemią koronawirusa, o czym poniżej. Publikację znajdziecie również tutaj
O jakich zmianach w prawie pracy mówimy?
- Doprecyzowane mają zostać zasady wykonywania pracy zdalnej. Celem ustawodawcy jest zapewnienie równego traktowania pracowników i zapobieganie ewentualnym nadużyciom polegającym. Tu trzeba wspomnieć, że póki co kodeks pracy nie mówi nic o pracy zdalnej- praca zdalna to nie to samo co zdefiniowana w kodeksie telepraca. Zapowiadane zmiany powinny wprowadzić ramy dla działań zarówno pracodawcy, jak i pracowników korzystających z takiego systemu pracy.
- Czasowe zawieszenie obowiązku odbierania zaległych urlopów do 30 września bieżącego roku, co ma zapobiec kumulacji urlopów niewykorzystanych za zaległe lata oraz urlopów nabytych w bieżącym roku kalendarzowym. Tej zmiany jestem ciekawa biorąc pod uwagę, że już dziś pracodawca może nakazać pracownikowi wykorzystanie zaległego urlopu (czego nie może uczynić z urlopem bieżącym, chyba że pracownikowi pozostał do wykorzystania urlop, a jest on w okresie wypowiedzenia)
- Umożliwienie wypowiedzenia umów o zakazie konkurencji w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Pracodawcy, zleceniodawcy, zamawiający zyskają uprawnienie do jednostronnego wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji obowiązującym po ustaniu danego stosunku prawnego. Dzięki temu, wraz z wygaśnięciem umowy, wygaśnie ich zobowiązanie do zapłaty odszkodowania ponad okres trwania umowy. Ma to oczywiście swoje konsekwencje- pracownik nie będzie zobowiązany, aby przestrzegać zakazu, którego przestrzegać już nie musi. Szerzej o umowach o zakazie konkurencji polecam przeczytać w najnowszym numerze magazynu Firmer do pobrania tutaj.
- SUPER WAŻNA ZMIANA → Ograniczenie – do kwoty 10-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (2600 zł brutto miesięcznie czyli 26.000 złotych) – odpraw i odszkodowań w przypadku ustania stosunku pracy, rozwiązania umowy agencyjnej, umowy zlecenia, czy innej umowy o świadczenie usług. Taka zmiana odbije się bardzo mocno na pracownikach, których miesięczne zarobki są dużo większe od minimalnych.
Dla przykładu- po rozwiązaniu umowy o pracę pracownikowi pracującemu w przedsiębiorstwie od kilku lat przysługiwałaby odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. Miesięczne wynagrodzenie pracownika na kierowniczym stanowisku wynosiło 15.000 złotych brutto miesięcznie. Odprawa zamiast wynieść 45.000 złotych wyniesie tylko 26.000 złotych.
- Zmiany mają również umożliwić czasowe zawieszenie stosowania porozumień i regulaminów obowiązujących u pracodawcy w zakresie korzystania przez pracowników np. z funduszów socjalnych.
To nie jedyne zmiany, jakie czekają przedsiębiorców i ich załogi. Bądźcie na bieżąco! Aktualizacja na pewno po wejściu w życie przepisów.